Mataró i Barcelona, desembre de 2020 [tornar-hi] -
XII - SOBRE
EL FET SUPERNUMERARI
... ...
en el context de la
pandèmia El
més fàcil és pensar la
més fàcil, i actuar en
conseqüència, i
errar-la sense ni tan
sols adonar-se'n. Si
no hi a sord més sord
que aquell de bona
oïda que no vol ni
sentir-ne a parlar,
llavors ningú no se
n'adona si no vol
adonar-se'n, sobre tot
si té la cadira prou
assegurada. És
fàcil pensar que això
que hom pensa és lógic
de pensar i és això
que pertoca, i és
l'allò correcte. Fins
i tot es pot pensar,
amb ingènua vanitat,
que això que hom pensa
és la veritat. A
la medicina, i a la
pediatria i a la
puericultura en
particular, però, no
hem vingut a donar-ne
respostes, sinó a
plantejar-nos
preguntes. La
ciència, la gestió, el
fet administratiu
progressen, el
pensament avança cada
cop que és capaç de
plantejar una
pregunta. Avança cada
cop que hom planteja
per què fer-lo
d'aquesta manera, com
dieu vosaltres, i no
pas d'aquesta altra
manera, com diem
nosaltres. En
canvi, la ciència, la
gestió i el pensament
s'aparquen,
s'enquisten,
involucionen cada cop
que una resposta,
expressada en veu més
alta que la pregunta,
indica que allò que
semblava diàleg està
acabat, encara que, de
fet, no estigui gens
acabat perquè ni tan
sols havia començat. Hem
de preguntar-nos,
tots, per què hem de
fer-la d'aquesta
manera, i no d'aquesta
altra manera, com diem
nosaltres, si al cap i
a la fi som nosaltres
els mariners, i som
tots d'una mateixa
barca, i la barca fa
aigües, i navega per
una mar bravia. No
és el capità, ni menys
l'armador, qui fa
navegar la barca, sinó
el conjunt dels
mariners. Hi ha
mariners precisament
perquè hi és la mar i
perquè ens cal
navegar. I en aquesta
navegació, la gestió i
el fet administratiu,
tot i que importants,
no fan ni han de fer
res més que recolzar
els mariners. Fa
temps que a
l'assistència primària
de pediatria tenim la
sensació
supernumerària, i ara
que la pandèmia ens
abrasa, aquesta
sensació és més
intensa. Fem
un munt de coses mal
fetes, arriscades i
perilloses perquè ens
demanen que siguin
d'aquesta manera. Fem
coses que d'altres
podrien fer-les
millor. Fins i tot fem
coses inútils, mentre
la gestió pensa i
repensa què es pot fer
per repensar allò que
s'ha fet sense art ni
benefici. Encara
que sigui l'objecte de
l'estimació del nen i
alhora l'objecte de
l'admiració dels
companys de prescolar,
el dit supernumerari
és sobrer, no és útil,
és invàlid, és un
obstacle, una pedra al
bell mig del camí, una
ungla més per tallar. És
un no res que és,
perquè és evident que
és, que està, que
existeix. És una
realitat que crida
l'atenció de nens i
adults. És
supernumerari perquè
s'escapa de la norma,
i per tant s'ha de
tallar, de socarrel, i
no n'ha de quedar res.
No s'accepta
l'individu que
s'escapa de la norma,
i de seguida el dit
acusador s'alça
poderós i dicta
sentència, i condemna. El
motiu de la condició
sobrera, la raó per la
qual hom determina que
aquest dit queda
condemnat és tan sols
la condició
supernumerària, és a
dir, el fet de superar
el nombre habitual,
ultrapassar la norma. La
norma és la llei, el
número és qui mana. És
un afegitó, gairebé
sempre minusvàlid,
hipotròfic, i parcial,
curt, fora de lloc.
Tard o d'hora el nen
passarà per quiròfan
per treure-li el
pobrissó, tot i que
sigui objecte de
l'estimació i alhora
objecte de
l'admiració. Durant
l'espera, la mare,
fent de Penèlope,
talla i torna que
talla l'ungla del dit
sisè. Tal
vegada és com el
xumet: prest li
treurem això que li
hem donat, i estem
molt agraïts, no sigui
cas que el nen se'n
surti, de la norma.
Tal vegada el xumet
també és
supernumerari. A
l'atenció primària hom
té la sensació
supernumerària. Sembla
que només fem un feina
numèrica, que tan bon
punt aquesta feina
estigui feta o, més
probablement, quan el
cap acabi de perdre el
cap, passarem per
quiròfan. Tal vegada el pediatre, i de fet la pediatria d'assistència primària, també siguin supernumeraris, i estem per tant en una llista d'espera quirúrgica. Sense prioritat, sense pressa, perquè abans, però, hem de fer ben feta la feina que oportunament fa el dit sisé, o el xumet. Ja us trucaran. Ja ens trucaran. Abans, però, fes la feina. Una feina que ningú no reconeix, que està destinada a l'exèresi, com el dit supernumerari.-
Articles publicats des del març de 2013 a la premsa, en català / en castellano Redactar o corregir textos, en català / en castellano Paulo Bello / Alicia Bello - 2020: Serie mensual "Sobre ..." [Noviembre - Sobre el derecho a cerrar los ojos] [Octubre - Sobre cómo seguimos siendo vulnerables y víctimas del balbuceo] [Septiembre - Sobre la participación de médicos en la tortura] [Agosto - Sobre recordar para no olvidar] [Julio - Sobre la jaula y el desaliento] [Junio - Sobre el cierre de los colegios y el pulmón de acero] [Mayo (II) - Sobre la barbarie y la esperanza] [Mayo (I) - Sobre el trabajo y los trabajadores ] [Abril - Sobre lo vulnerable y lo social] [Marzo - Sobre el futuro de niños y jóvenes] [Febrero - Sobre el suicidio y los suicidas] [Enero - Sobre la ignorancia] - 2019 [12/2019] [11/2019] [10/2019] [09/2019] [09/08/19] [21/06/19] [09/06/19] [05/2019] [12/04/19] [06/04/19] [28/03/19] [14/03/19] [28/02/19] [14/02/19] [23-27/01/19] [17/01/19] [03/01/19].- - 2018 [16-24/12/18] [10-11-12/18] [12/10/18] [13-27/09/18] [26/08/18] [12/08/18] [02/08/18] [15/07/18] [01/07/18] [21/06/18] [07/06/18] [20/05/18] [10/05/18] [26/04/18] [07-12/04/18] [29/03/18] [11/03/18] [25/02/18] [01-15/02/18] [15/01/18] [04/01/18].- - 2017 [17/12/17] [07/12/17] [23/11/17] [09/11/17] [26/10/17] [12/10/17] [1-O: 01/10/17] [12/09/17] [27/08/17] [13/08/17] [03/08/17] [20/07/17] [06/07/17] [22/06/17] [08/06/17] [11-25/05/17] [27/04/17] [13/04/17] [30/03/17] [16/03/17] [02/03/17] [16/02/17] [04/02/17] [02/02/17] [19/01/17] [05/01/17].- - 2016: [08-22/12/16] [24/11/16] [10/11/16] [27/10/16] [13/10/16] [29/09/16] [15/09/16] [01/09/16] [15/08/16] [01/08/16] [17/07/16] [04/07/16] [23/06/16] [09/06/16] [26/05/16] [12/05/16] [28/04/16] [14/04/16] [31/03/16] [12/03/16] [03/03-18/2/16] [04/02/16] [23/01/16] [07/01/16].- - 2015: [24/12/15] [10/12/15] [22/11/15] [08/11/15] [29/10/15] [15/10/15] [28/09/15] [25/09/15] [17/09/15] [11/09/15] [01/09/15] [06-20/08/15] [31/07/15] [23/07/15] [10/07/15] [25/06/15] [11/06/15] [30/05/15] [23/05/15] [15/05/15] [02/05/15] [23/04/15] [05/04/15] [02/04/15] [21/03/15] [07/03/15] [20/02/15] [07/02/15] [24/01/15] [14/01/15] [10/01/15].- |
Diseño: Jorge Franganillo |